Leven met Lyme – Help, winter is coming! #1

Zoals jullie je misschien kunnen heugen heb ik aan het begin van mijn blog ooit deze blogpost geschreven over hulpmiddelen. Omdat het najaar voor mij altijd lastig is (en ik zie dat dat bij veel andere chronisch zieken ook zo is), zal ik enkele tips delen en laten zien hoe ik het leven in de winter wat dragelijker probeer te maken. Deze keer : mijn therapielamp.

De winter en zijn zonuren

In de winter is er minder licht. Om even een feitelijke vergelijking te maken: waar het aantal zonuren in de zomer rond de 6 uur is, zakt dat in de winter gemiddeld terug naar 1 tot 1,5 uur. bron

In mijn geval is dat nog minder. Een ‘normale-mensen-dag’ duurt vaak van 8 uur ’s ochtends tot ergens ’s avonds. Mijn dag begint met veel mazzel om 10 uur, meestal rond 11/12 uur. Zonder 12 uur slaap ben ik eigenlijk nergens (dit is mijn ritme, heb al veel geëxperimenteerd). Dit betekent dat ik veel in de winter minder zon heb en mijn dagen qua licht erg kort zijn. Ter illustratie: in de zomer gaat de zon rond 10 uur onder, in december gaat de zon al om half 5 onder. bron

img_1387

Belang van zonlicht

Na wat rekenen zie je dat ik op een slechte dag slecht 4,5 uur in contact sta met zonlicht. Waarom dat zo belangrijk is?

Zonlicht is de belangrijkste bron waaruit we vitamine D ontvangen. Een tekort aan vitamine D kan de volgende klachten geven:

  • Botontkalking; vitamine D is belangrijk voor de opname van calcium en fosfor die noodzakelijk zijn voor sterke botten.
  • Spierkracht en artrose. Bij het ouder worden verliezen we spierkracht. Bij een tekort aan vitamine D zal dit verlies sterker zijn.
  • Vermindering van het immuunsysteem
  • Depressie

bron

Spierkracht en artrose – hier loop ik al niet van over, dus meer spierkrachtverlies is niet wenselijk

Vermindering van het immuunsysteem – Lyme en co kunnen meer schade aanrichten in mijn lijf als mijn immuunsysteem niet kan meevechten. Ik probeer continue mijn immuunsysteem te ondersteunen, en vitamine D (en daardoor ook zonlicht) is essentieel.

Depressie – hierbij spreekt men van Seasonal Affective Disorder ofwel seizoensdepressie. In dit geval de winterdepressie, die in de volksmond ook wel winterdip wordt genoemd.

Therapielamp

Omdat ik naast minder zonuren al minder buiten kom dan een gemiddeld persoon, zocht ik een oplossing om dit alles op te lossen. Om naast alle medicatie ook nog zoveel vitamine D bij te nemen vond ik niet zo’n fijn idee. Toen kwam de therapielamp om de hoek kijken.

In deze zoektocht stuit je snel op twee modellen.

Wake-up light

De eerste is het iets bekendere wake-up light. De welbekende wekker-lamp van Philips wekt je met een nagebootste zonsopgang. Zo wordt je geleidelijk wakker met, mocht je dat willen, fluitende vogeltjes. Omdat ik zelf geen problemen heb met wakker worden en omdat ik destijds geen nachtkastje had (wel zo handig), heb ik zelf niet gekozen voor dit model. Voor meer informatie kan je op deze link klikken.

Energy light

IMG_1956.JPG

Mooi is ‘ie he? Dit is hem dan, mijn redder in nood.

Op de site van Philips vertellen ze het volgende

Een gebrek aan licht tijdens de donkere wintermaanden veroorzaakt bij veel mensen een merkbare daling van hun energieniveau en neerslachtigheid zodra de herfst begint. Deze symptomen, bekend als ‘winterblues’ (of sub-syndromal seasonal affective disorder, SUB-SAD), kunnen u een zwaarmoedig, lusteloos en vermoeid gevoel geven gedurende weken of zelfs maanden en zowel uw persoonlijke prestaties als uw humeur negatief beïnvloeden. EnergyUp van Philips bestrijdt deze symptomen van wintervermoeidheid met de van nature stimulerende kracht van zonlicht, waardoor het lichaam zijn zomerse vitaliteit behoudt gedurende de donkere wintermaanden.

Je kan de lamp ook gebruiken als je vermoeid raakt omdat je op de werk de hele dag blootgesteld wordt aan neplicht.

Het gebruik is simpel. Op het moment van de dag dat jij merkt dat je een dipje hebt, zet je de lamp aan. Voor 20-30 minuten zet je de lamp op een armlengte van je af. Ondertussen ga je bijvoorbeeld ontbijten, lezen of werken. Je kan de lamp ook de gehele dag gebruiken, maar moet wel opletten in de avond. Als je voor het slapen voor de lamp gaat zitten, maakt je lichaam minder melatonine aan en kunnen slaapproblemen ontstaan. Makkelijk gezegd: het licht maakt je wakker en alert.

IMG_1960.JPG

Ikzelf heb de lamp naast mijn bed staan en zet hem aan als ik wakker word. Soms merk ik dat ik meer in mijn dipje kom en dan zet ik hem overdag in de woonkamer. Je merkt zelf snel genoeg hoe het voor jou handig is. Er is ook een reisversie van de lamp, voor als je hem op je werk zou willen gebruiken, of op reis.

Eigen ervaring

Ik kan niet meer zonder. Ik ben erg vatbaar voor winterdepressie, omdat ik dan lange dagen binnen zit. Naar buiten gaan is vaak lastig, omdat mijn longen zulke zuurstofrijke lucht niet lang trekken en omdat ik door de kou veel spierpijnen heb. Deze lamp is ideaal. En als je je ogen dichtdoet, is het net alsof je ergens op een strand in de zomerzon ligt.

IMG_1952.JPG

Maar die dingen zijn toch heel duur?

Dat klopt. Dat valt niet te ontkennen natuurlijk. Het is een flinke investering, waarvan ik blij ben dat ik hem heb gemaakt. Je hebt trouwens meer merken dan alleen Philips. Ik heb wel voor een Philips gekozen omdat deze het best staan aangeschreven en als je dan toch zo’n smak met geld uit geeft, je het maar het beste goed kan doen. Ook kan je kijken op sites als Marktplaats, want er zijn veel mensen die zoiets aanschaffen en toch niet gebruiken.

Mocht je hem ook willen kopen, dit is op het moment de goedkoopste webshop (€149).

 

 

 

 

 

 

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s